Prestatiedruk. Geldproblemen. Gebrek aan aandacht van thuis.
Scholieren lijken steeds vaker te maken krijgen met complexe problemen. Zo kan een drukke thuissituatie voor veel stress en onrust zorgen. Bijvoorbeeld bij jongeren uit 1-oudergezinnen die voor hun broertjes en zusjes moeten zorgen. Maar ook geldproblemen, een hoge prestatiedruk of gebrek aan aandacht van thuis kan noodlottig zijn voor scholieren. En de coronatijd heeft hier misschien nog wel een schepje bovenop gedaan.
Dit soort stresssituaties kunnen zo maar leiden ze tot een opeenstapeling van problemen, met leerachterstanden en vervroegde schoolverlating tot gevolg.
Deze scholieren hebben vaak geen degelijk sociaal netwerk dat steun biedt, maar hebben wel extra zorg en begeleiding nodig. Docenten ontbreekt het vaak aan tijd. Ook hebben zij de specialistische kennis en ervaring die nodig is om deze leerlingen concreet te helpen, vaak niet in huis.
Ervaringen zijn de beste leerschool
Onze aanpak is gericht op de mogelijkheden en kansen die jongeren hebben. Met onze trainingen willen we ze bewust laten worden dat ze een keuze hebben en ze laten ervaren dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven.
Wat net zo belangrijk is, is dat trainen ook leuk is. Onze groepstrainingen hebben daarom altijd een sportief karakter en zijn gebaseerd op leren van ervaringen. We gaan uit van de belevingswereld en gedrag van de jongeren en gebruiken situaties uit het dagelijks leven.
In een veilige omgeving behandelen we concrete onderwerpen waar ze mee worstelen en prikkelen we ze met vragen als:
- Hoe neem je verantwoordelijkheid voor je eigen handelen?
- Wie wil jij over 5 jaar zijn?